Sunday, January 9, 2011

HIV test~Finger prick vs venous blood



Assalammualaikum dan selamat berhujung minggu semua,

Apa khabar kawan-kawan semua?

Apa plan hujung minggu ini?

Hari ini selesai 2 perkara dah.Alhamdulillah..

Apakah 2 perkara itu?

1. Dah buat ujian HIV.

2. Dah booking homestay untuk famili nanti.

Tapi perkara nak fokus ialah ujian HIV. Pagi tadi mesej cik abang ajak pergi buat ujian HIV.

Apa ke benda pergi buat ujian HIV hujung minggu ko ni?

Eh, aah..klinik mana ada buka kan..

Hehe...Yang sebenarnya saya suruh abang saja yang ambil darah saya untuk ujian HIV itu di hospital tempat abang bertugas.

So, tak perlu lah pergi ke klinik dan ambil no giliran bagai. Jadi kalau ada yg bertanya saya tentang prosedur untuk ujian HIV itu, saya tidak tahu sebab saya tidak melalui proses itu.

Hihi..Tapi yang pergi ke klinik buat ujian HIV itu lagi tak sakit.


Mengapa tak sakit?
Sebab di klinik mereka guna rapid test, which is mereka guna finger prick jek,sakit sikit jek.Macam gambar di bawah ini.



Tapi saya tadi, abang ambil venous blood, means abang cucuk lengan saya dan ambil darah sebanyak 3 ml untuk ujian HIV. Lebih kurang macam gambar di bawah ini lah cara abang ambil darah saya. Tak sempat snap apa-apa gambar sebab kejap saja tadi. Sampai di hospital terus abang bawa ke bilik ambil darah dan cucuk terus. Main terjah jek abang ye. Nasib saya jenis tak takut kena cucuk.Yela, saya kan kuat.Blueeekkkkk.....haha..



Lepas tu, saya pula cucuk lengan abang dan ambil darah dia..

Eh2, ko ni.Tipu betul la...

Hihi.Nanti kawan abang akan ambil darah untuk abang pula.Kalau saya yg ambil darah abang, nanti x sedar2 pula abang.Hihi...

So, b2b yg lain, jangan takut buat ujian HIV. Tak sakit if ambil finger prick nyer.
Saya punya tadi macam nampak sakit tapi tak sakit langsung sebab abang buat dengan penuh kasih sayang..Hihi...Thanx abang....


No comments:

Post a Comment