Tuesday, April 19, 2011

Cara makan pil yang ada iron/ferrous



Assalamualaikum semua,

Ingat lagi tak pasal entri ini.

Jadi, di sini saya akan buat entri mengenai cara untuk memakan pil tersebut.

Untuk makluman, saya tak jadi makan pun pil obimin itu. Sebab pilnya BESAR........Susah saya nak telan.Huhu. Maka, saya pun mencari alternatif yang lain iaitu SANGOBION.....Kesemua pil ini sama saja.Mengandungi ferrous (iron), folic acid, vitamin C etc. Cuma bagi saya Sangobion ini senang ditelan sebab pilnya kecil dan tidak berbau. Kebanyakan pil yang lain berbau seakan-akan bau besi berkarat. Ini salah satu penyebab saya loya bila makan pil selain Sangobion.

Sumber:Mr. Goggle

Maka, di bawah ini ialah tips-tips untuk makan pil tersebut :

P/s:Tips ini boleh diaplikasikan ke atas semua pil-pil yang mengandungi iron/ferrous.

Sila:

1. Makan pil tersebut dalam masa sejam ke dua jam sebelum atau selepas makan.

2. Jangan makan pil tersebut dan minum air kopi/teh/susu serentak. Sebaik-baiknya pil tersebut diambil bersama air kosong atau jus buah. Jika hendak minum air kopi/teh/susu, pastikan ada selang masa sejam antara waktu makan pil tersebut.

3.Jika berasa pening selepas makan pil tersebut, sila baring sebentar.

Akhir sekali, sila amalkan makan pil-pil tersebut sebelum anda merancang untuk bernikah/mengandung.

No comments:

Post a Comment