Monday, February 14, 2011

33 hari mencari cinta~DIY layah nikah/sanding siap!!!!



Assalamualaikum semua

Straight to the point ye.

Ini percubaan pertama saya membuat layah a.k.a veil. Sebelum tu, saya merujuk blog b2b yg lain untuk melihat perincian pada veil dan terjumpa 1 website ini yg menerangkan cara-cara utk membuat layah.

DIY wedding veil

&

Inspirasi dari Puan Nona.

Jadi, saya membeli kain chiffon 1 meter untuk membuat layah. Kain chiffon ini sama material dgn kain chiffon nikah/sanding saya...

Cara membuat nya:

1. Ukur panjang layah yang anda nak.

2. Lipat kain menjadi setengah.

2. Gunting kain mengikut bentuk segitiga @ separa bulat. (Saya punya bentuk segitiga.

4. Hantar kedai untuk jahit tepi kain macam ini.

5. Jahit manik di sekeliling veil.


6. Tampal kan tepestri (Optional.boleh jahit di tudung gak).Korang boleh design ikut citarasa sendiri.


6. Akhir sekali...Dah siap!!!!!Selamat mencuba ye kawan2.

P/s:Saya jahit crystal di tepestri tersebut sebab nampak kosong jek...
Sebelum crystal dijahit.


Selepas crystal dijahit.


Full view veil tu kena tggu ms majlis ye...hihi...

2 comments: