Tuesday, June 21, 2011

FORMULA SARANAN BERAT UNTUK IBU MENGANDUNG



Assalamualaikum semua,

Kali ini, saya nak berkongsi mengenai kenaikan berat badan semasa mengandung. Berikut merupakan formula yang telah digunapakai oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.

Sebelum itu, anda semua perlu tahu mengenai BMI/indeks jisim tubuh masing-masing sebelum mengandung ye.

Indeks Jisim tubuh (kg/m2)

Jumlah saranan kenaikan berat badan (kg)

Kenaikan berat badan masa trimester 1 (kg)

Kenaikan berat badan masa trimester 2 dan 3 (kg/minggu)

Kurang berat badan

12.5-18

2.3

0.49

Normal

11.5-16

1.6

0.44

Berlebihan berat badan

7.5-11.5

0.9

0.30

Formula=Berat badan saranan trimester 1 + Usia kandungan terkini -14 [Berat

saranan untuk minggu terkini]



Contoh :

Berat badan Alisha sebelum mengandung ialah 42 kg dengan ketinggian 151 cm.

Kini, usia kandungan Alisha mencecah 19 minggu 3 hari dan berat Alisha ialah 48 kg.

Adakah berat Alisha sesuai dengan usia kandungan atau dah berlebihan?



Pengiraan:

Indeks jisim tubuh Alisha= 42 kg/ [1.51 m x 1.51 m]

= 18.42 kg/m2 (Kurang berat badan)

Formula = 2.3 kg + [(19-14) x (0.49)]

= 4.75 kg


Kesimpulan :

Sepanjang 19 minggu 3 hari mengandung, Alisha telah naik sebanyak 6 kg. Namun mengikut saranan, Alisha hanya boleh naik sebanyak 4.75 kg. Ini bermakna, berat Alisha telah naik melebihi saranan yang ditetapkan.


P/s:Sebarang pertanyaan, boleh ditinggal di ruangan komen.

1 comment:

  1. Salam
    Saya nak tye sblm mengandung berar saya 58kg
    Sekarang da masuk 3 bulan mengandung berat saya 62 kg manakala ketinggian 152.5
    Saya x pasti BMI saya cz nurse kate kene minum air gula
    Blh bg pendapat ???

    ReplyDelete